Un 82% dels valencians no desdejuna bé

Segons el “II Estudi Lidl – 5 al dia sobre els Hàbits del Desdejuni a Espanya”, realitzat a 5.170 persones de 18 a 75 anys

El desdejuni estàndard a la Comunitat Valenciana és en solitari i en menys de 10 minuts
El 12% dels xiquets en la Comunitat València no desdejuna
7 de cada 10 xiquets no pren fruita fresca per a desdejunar, malgrat les recomanacions dels experts
Els joves valencians no desdejunen bé: el més habitual és prendre un cafè sol o amb llet o fins i tot saltar-se el desdejuni almenys una vegada a la setmana
Per a conscienciar sobre la necessitat de començar el dia amb un desdejuni sa i equilibrat, Lidl, en col·laboració amb “5 al dia”, engega la campanya de conscienciació itinerant “Fórmula Desdejune”, que recorrerà més de 80 ciutats espanyoles

El desdejuni és una dels menjars més importants del dia. Més del 42% dels valencians opina així, però en realitat només 2 de cada 10 desdejuna de forma equilibrada seguint les recomanacions dels experts, és a dir, incloent un cereal, una fruita i un làctic. Així ho posa de manifest el “II Estudi Lidl – 5 al dia sobre els Hàbits del Desdejuni a Espanya”.

Aquestes xifres, segons els experts, posen de manifest que encara queda molt camí per recórrer en matèria d’alimentació, sobretot entre els més joves. Del 82% dels valencians que no pren un desdejuni equilibrat i saludable, 1 de cada 3 són persones entre els 18 i 24 anys. En aquesta franja d’edat, el més habitual és prendre un cafè sol o amb llet com a únic desdejuni o fins i tot saltar-se el desdejuni almenys una vegada a la setmana, cosa que fan prop de la meitat dels joves valencians.

En la seua aposta per la sostenibilitat i per fomentar hàbits de vida saludable, Lidl impulsa la campanya itinerant en col·laboració amb “5 al dia” i que té previst recórrer més de 80 poblacions espanyoles en vuit mesos. Durant el seu recorregut, la campanya oferirà diversos tallers, consells i recomanacions per a dur a terme un desdejuni complet i saludable, mitjançant la realització de diverses activitats i dinàmiques educatives, especialment dirigides a famílies i xiquets.

La campanya i les activitats que es realitzen estan recolzades per un comitè d’experts en nutrició format, a més de “5 al dia”, pel Dr. Ramón Estruch, un dels majors especialistes en dieta mediterrània i el Dr. Ramón de Cangas, dietista-nutricionista i doctor en biologia funcional.

Suspens en fruites i hortalisses fresques, sobretot en xiquets

Els experts recomanen incloure en el desdejuni un aliment integral del grup dels cereals (preferentment pa o cereals amb poc sucre), una fruita (fresca, dessecada o en suc) i un làctic (preferentment baix en greix), encara que podrien incloure’s uns altres com a ous, fruita seca, hortalisses, peixos o oli d’oliva.

Encara que 3 de cada 4 valencians considera que les fruites fresques haurien de formar part del desdejuni ideal, només el 22% les consumeixen en el primer menjar del dia. Alguna cosa similar ocorre conlos sucs naturals de fruites o hortalisses fresques: mentre que prop d’un 80% creu que aquests han de formar part d’un desdejuni complet i equilibrat, només un 29% inclou els sucs de fruita naturals i només un 7% inclou les hortalisses en el seu desdejuni.

Quan parlem de xiquets i joves, els hàbits són pitjors. Segons l’estudi de Lidl, les fruites fresques només formen part del desdejuni d’un 15% dels xiquets valencians. En aquests casos, el desdejuni està compost principalment per cereals amb llet, iogurts o formatges sencers i, només en algunes ocasions, també s’inclouen sucs naturals i pa. També cal alertar que el 13% dels xiquets a la Comunitat Valenciana no desdejuna. Dels quals sí ho fan, el 27% inclou brioixeria industrial.

Desdejune “contrarellotge” i en solitari

Una altra dada a destacar és que, encara que quasi la meitat de la població valenciana considera al desdejuni el menjar més important del dia, més d’un 45% li dedica menys de 10 minuts entre setmana, un temps insuficient per a realitzar un desdejuni complet i equilibrat. De fet, el 14% assegura que solament desdejuna un cafè o un got de llet.

Habitualment, els valencians desdejunen sols i es preparen ells mateixos el desdejuni entre les 6 i les 10 del matí, en el 92% dels casos a casa i el 8% fóra (bar, cafeteria, oficina). El 25% ho fa veient la televisió o mentre utilitza el mòbil. En aquest últim cas, majoritàriament, joves.

Compartir temps de qualitat amb la família és una dificultat de la societat espanyola, ja que el 78% opina que ara dedica menys temps a la família que abans. Entre setmana, amb prou faenes 1 de cada 4 espanyols menja en família, xifra que arriba al 60% durant el cap de setmana, sobretot a l’hora del menjar del migdia i del sopar.

A més edat, desdejunem millor

Segons l’Estudi Lidl – 5 al dia sobre el desdejuni a Espanya, el percentatge de persones que desdejunen de forma saludable augmenta de forma progressiva amb l’edat, sobretot a partir dels 35 anys, probablement per la major consciència i necessitat de cuidar-se. La franja d’edat que més es cuida és la compresa entre els 65 i els 74 anys, de manera que el 70% de les persones en aquest grup d’edat desdejunen de forma adequada.

A València, els aliments més consumits en el desdejuni són les infusions (cafè, te o uns altres), els làctics baixos en greix, el pa (integral o blanc), l’oli d’oliva i els sucs naturals, ja que entre 3 i 4 de cada 10 persones a València prenen algun d’aquests aliments cada matí.

El Frutitour de Lidl, reconegut amb el Premi NAOS 2016 a la iniciativa empresarial

En l’afany de Lidl per conscienciar a la població sobre la necessitat de portar hàbits de vida saludable, en 2016 es va engegar el Frutitour, una iniciativa itinerant impulsada per la companyia amb la col·laboració de “5 al dia” que va recórrer més de 70 ciutats espanyoles i va rebre a més de 30.000 xiquets. L’objectiu de la companyia estava centrat a conscienciar a la població, especialment als més xicotets, de la importància de consumir les cinc racions diàries de fruita i verdura que recomanen els experts. El Frutitour ha rebut recentment el reconeixement a la millor iniciativa empresarial en els X Premis Estratègia NAOS 2016 atorgats pel Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat a través de la AECOSAN(Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició). Una aposta de la companyia per l’alimentació saludable que cobra forma enguany amb “Fórmula Desdejune”, que cerca insistir en la necessitat de realitzar de forma sana i equilibrada una dels cinc menjars del dia, el desdejuni.

Compromís Lidl: producte fresc i saludable

Conscient de la seua responsabilitat en l’àmbit alimentari, en els últims anys Lidl està impulsant l’alimentació saludable en els seus lineals. El producte fresc, clau per a fomentar una alimentació equilibrada, es va incrementar un 11,8% en l’últim any i ja representa més del 30% de l’assortiment de la companyia.

En el marc d’aquesta aposta pels productes sans i saludables, Lidl està reduint progressivament la presència de sucre en els seus articles de marca pròpia. La cadena de supermercats es compromet en 2017 a reduir el 33% de sucre de la meitat de les referències de begudes ensucrades de les seues marques Freeway i Solevita, la qual cosa equival a eliminar 1.000 tones de sucre del seu assortiment en només un any. A més, al llarg també de 2017, la companyia eliminarà el 100% de l’oli de palmell dels seus productes BIO. En l’actualitat, el 95% de tot l’assortiment Lidl no conté oli de palmell.

Lidl, primer comprador de l’horta espanyola

Lidl Espanya compra productes de l’horta espanyola, que comercialitza en els 27 països europeus, en els quals està present a través dels seus 10.000 tendes. Així, només en 2016 Lidl va comprar al sector agroalimentari espanyol més d’1,4 milions de tones de productes de l’horta, dels quals va exportar el 85% . Xifres que ens han fet ocupar la posició com a client número 1 de l’horta espanyola, ja que Lidl compra més d’un milió de tones de fruita i verdura en el camp espanyol, la qual cosa correspon al 7% de la producció agrària total.

Lidl Supermercats, filial a Espanya de l’alemanya Lidl Stiftung, és una cadena de supermercats posicionada a mig camí entre el hard discount i el supermercat tradicional. Lidl Stiftung forma, juntament amb la cadena d’hipermercats Kaufland, el Grup Schwarz. Amb una facturació total de 79.000 milions d’euros en 2014, el Grup Schwarz ocupa el 4º lloc a nivell mundial en el rànquing de distribució d’alimentació i està present actualment en 27 països a Europa amb una xarxa de prop de 10.000 establiments.

Lidl Supermercats va entrar en el mercat espanyol en el 1994 amb l’obertura de la primera tenda en la ciutat de Lleida (Catalunya). En l’actualitat posseeix una estructura de més de 540 tendes, deu plataformes logístiques (València, Vitòria, Sevilla, Madrid, Barcelona, la Corunya, Màlaga, Murcia, Tenerife i Alcalá d’Henares) i un equip humà integrat per 12.500 professionals.

Sobre “5 al Dia”

“5 al dia” és un moviment internacional que promou el consum d’almenys 5 racions de fruites i hortalisses al dia. Va sorgir a Estats Units en 1989, com a resposta a la preocupant deterioració dels hàbits alimentosos de la població, que registraven un notable descens del consum de fruites i hortalisses, la qual cosa es tradueix en un major risc de patir diferents malalties. Ara està present en més de quaranta països dels cinc continents, la qual cosa suposa la major estratègia de promoció del consum de fruites i hortalisses en el món.

A Espanya, l’entitat que gestiona aquesta iniciativa des de l’any 2000 de forma autònoma és l’Associació per a la Promoció del Consum de Fruites i Hortalisses “5 al dia”, una Associació sense ànim de lucre i d’àmbit nacional. A més aquesta iniciativa compta amb el suport d’organismes internacionals com l’Organització Mundial de la Salut, la FAO i l’Institut Europeu per a la Recerca del Càncer, així com amb la resta de fòrums i organitzacions que promouen la importància d’una dieta equilibrada com a factor determinant en la prevenció de les principals malalties.

* Peu de foto 2: Sr. Josep Lluis Ribes, Sotsdirector General d’Innovació i Qualitat Educativa de la Generalitat Valenciana; Sr. Francisco Rodríguez-Mulero, Secretari Autonòmic d’Agricultura i Desenvolupament Rural; Nuria Martínez, Directora Associació 5 al Dia; Jaime Herrá, Director Regional Lidl València i Tomás San Román, Gerent de Vendes Lidl València.

* Peu de foto 3: Jaime Herrá, Director Regional Lidl València; Sr. Josep Lluis Ribes, Sotsdirector General d’Innovació i Qualitat Educativa de la Generalitat Valenciana; David Arenas, portaveu de la iniciativa “Fórmula Desdejune”; Sr. Francisco Rodríguez-Mulero, Secretari Autonòmic d’Agricultura i Desenvolupament Rural i Nuria Martínez, Directora Associació 5 al Dia.

Noticies en Valencià Alacant, València i Castelló Notícies d'actualitat de la Comunitat Valenciana. Notícies, reportatges, vídeos i articles, agenda, festes, receptes de cuina en valencià

Deja un comentario

Leer entrada anterior
AECC València llança una campanya de conscienciació amb proves i informació contra el tabac

Javier García, psicòleg de AECC València, realitza una prova a un jove valencià L'Associació Espanyola contra el Càncer de València,

Cerrar