Salvador: ‘Tenim una oportunitat única per a mostrar la vertadera situació del Corredor Mediterrani a la Comunitat’

La consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador ha destacat la importància dels dos fòrums que acollirà València la setmana vinent per a abordar el Corredor Mediterrani a nivell estatal i europeu.

Segons ha recordat, la Comissió Europea, el Ministeri de Foment i la Generalitat Valenciana han organitzat dos actes, que tindran lloc els pròxims 31 de maig i 1 de juny a València. “Es tracta de dues cites que ens permetran evidenciar no solament la importància del Corredor Mediterrani sinó que també serà una oportunitat única per a mostrar la seua situació real i la necessitat de més inversions per a aquesta infraestructura ferroviària”, ha indicat.

De fet, ha lamentat que els Pressupostos Generals de 2017 deixen sense pressupost el 70% del que es necessita per a acabar els tres trams del Corredor a la Comunitat, en pressupostar només 189 milions d’euros enfront dels 614 necessaris. A més, ha recordat que, més del 80% del pressupost que s’ha invertit fins ara, s’ha destinat a finançar els eixos radials.

Salvador ha participat a Barcelona en la taula inaugural de la IV Trobada sobre ‘El Corredor Ferroviari del Mediterrani: Una Assignatura Pendent’, sota el nom ‘El Corredor Ferroviari del Mediterrani: perspectives d’execució’, i en la qual també han també han intervingut el secretari d’Estat d’Infraestructures, Julio Gómez Pomar, així com el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull.

En la seua intervenció, la consellera ha desglossat que, a nivell estatal, hi haurà una trobada el pròxim 31 de maig, on “per primera vegada el recentment nomenat coordinador del Corredor Mediterrani, Juan Baris Baquero, reunirà a les comunitats autònomes per les quals transcorre el corredor per a tractar junts nostres necessitats. Es tracta d’una trobada on els representants del Ministeri de Foment, les comunitats autònomes i els ports pels quals discorre el Corredor, treballaran conjuntament per a preparar les seues propostes per als fòrums europeus del Corredor.

D’altra banda, ha valorat positivament que, per primera vegada, el Fòrum Europeu del Corredor Mediterrani visita Espanya i que la cita siga precisament a València el pròxim 1 de juny, on es realitzarà una reunió del grup de treball dels Nodes Urbans del Corredor Mediterrani en la qual estaran presents 6 països europeus per a abordar la resolució de problemes de la infraestructura al llarg de tot el seu recorregut.

En aquest sentit, Salvador també ha destacat la importància que el President, Ximo Puig siga el ponent del Dictamen del Comitè de les Regions sobre el futur del transport a Europa i del mecanisme de connectar Europa (CEF-MEC), com a principal font de finançament europeu per a projectes de gran infraestructura com és el cas que ens ocupa.

“En la Generalitat no ens quedem de braços creuats”

En la seua exposició, la consellera ha manifestat que, l’actual Consel,l està treballant “intensament” per posar en l’agenda de prioritats del govern central aquesta infraestructura. “No ens hem quedat de braços plegats i des del primer moment hem treballat amb els agents empresarials, socials i polítics implicats per reivindicar unes infraestructures concordes amb la rellevància de l’econòmica d’aquesta comunitat tant a nivell estatal com a europeu”, ha indicat.

D’aquesta manera, s’ha referit a l’elaboració de l’Agenda Valenciana d’Infraestructures, que va lliurar el President Puig al ministre De la Serna al desembre el 2016, o a la creació del Fòrum Valencià pel Corredor Mediterrani que ha sigut pioner i exemple a seguir per altres comunitats autònomes.

Per a la consellera la primera de les reivindicacions de la Generalitat en l’Agenda és el Corredor Mediterrani i ha demanat al Govern central acabar les obres d’implantació de l’ample estàndard que permeten el transport de mercaderies entre Múrcia, la Comunitat i tota Catalunya amb la frontera francesa, així com el de viatgers en alta velocitat. Però també s’ha de començar a treballar en els trams al sud de Múrcia i en les actuacions definitives previstes en el disseny inicial del corredor.

En aquest sentit, ha destacat quatre actuacions que el Consell ha sol·licitat al Ministeri. La primera és que l’Estat ha de posar en servei els trams Murcia-Alacant i L’Alzina-València, on ha demanat “voluntat política” per a dur-ho a terme i ha afegit que acabar aquests trams en ample estàndard permetria donar servei en alta velocitat a més de 3 milions d’habitants que sumen el conjunt de tres grans àrees metropolitanes molt dinàmiques, des de Múrcia a Castelló.

La segona intervenció és el Túnel Pasante de la ciutat de València i la tercera acció es refereix a l’activació del tram València-Castelló amb 4 vies. En aquest punt, Salvador ha afegit que des de la Generalitat ja “advertim que la implantació del tercer carril en aquest tram -amb un trànsit intens de rodalies, de mitjana i de llarga distància-, tindria conseqüències negatives per a la seua explotació. De fet, ja sense haver entrat en servei, els temps de recorregut dels Rodalies tarden una mitjana de 8 minuts més que abans”.

Finalment, la quarta actuació demanada ha sigut l’inici de les obres entre Castelló i Tarragona i la connexió amb l’alta velocitat i ample estàndard cap a Barcelona. “Aquesta hauria d’haver sigut la primera obra a executar-se, -ha apuntat Salvador- d’acord amb el compromís del ministeri en 2012; no obstant açò, el tram entre Castelló i Tarragona segueix sense terminis, ni tan sols hi ha data per a començar les obres. Açò ens mostra un “buit” de quasi 200 quilòmetres en el corredor que s’agreuja amb el fet que es van a rescindir els contractes que suposarà més retards”.

Segons ha recordat, el transport ferroviari de mercaderies és un compromís de tots els estats de la Unió Europea, i per tant, exigeix eliminar colls de botella i millorar les connexions ferroviàries amb els ports, amb la finalitat d’atendre el tràfic de mercaderies, i l’alta velocitat per al desplaçament de viatgers al llarg de l’arc mediterrani.

Per açò, la consellera ha reclamat prioritat i recursos pressupostaris per a la millora de les comunicacions ferroviàries portuàries, per a la connexió de les indústries i ports del Mediterrani i la incorporació de les principals capitals a les línies d’alta velocitat, “perquè és inadmissible que, la segona i la tercera ciutat en població, seguisquen sense AVE que les connecte i que el temps de recorregut entre ambdues siga el mateix que el de fa 25 anys”.

Noticies en Valencià Alacant, València i Castelló Notícies d'actualitat de la Comunitat Valenciana. Notícies, reportatges, vídeos i articles, agenda, festes, receptes de cuina en valencià

Deja un comentario

Leer entrada anterior
Félix Crespo: “anem a presentar una demanda de conciliació, requeriment previ i obligat, a la querella contra Fuset per injúries i li demanarem en un acte previ de conciliació que es retracte de les seues acusacions”.

“UNA NOVA CORTINA DE FUM PER A TRACTAR D'OCULTAR ELS PROBLEMES CREATS I UNA GESTIÓ CADA DIA MÉS DESASTROSA, QUE

Cerrar