Recomanacions del Centre de Medicina de l’Esport del *CAR de Madrid per a afrontar amb garanties una carrera popular

Reconeixement mèdic previ, adequada *equipación, bona alimentació i hidratació, consciència sobre els límits de l’organisme i… a córrer!

• El Centre de Medicina de l’Esport del *CAR de Madrid alerta sobre els perills d’afrontar una carrera popular sense atendre a una sèrie de recomanacions i dins d’uns paràmetres saludables

• Els corredors d’aquest tipus de proves suporten durant la carrera un esforç físics exigent i continuat que si no s’adequa a la seua condició física pot posar en perill la seua salut i generar episodis de mort sobtada

Cada any se celebren a Espanya prop de 4.000 carreres populars. Només en l’edició d’enguany de la marató de Madrid, que se celebra el pròxim 23 d’abril, més de 35.500 corredors recorreran els carrers de la capital amb la intenció de completar les diferents distàncies previstes per l’organització.

La febre per el “*running” s’estén com la pólvora per tota la geografia espanyola i amb ella, el risc de patir un accident cardiovascular que comprometa seriosament la vida del corredor.

Des del Centre de Medicina de l’Esport del Centre d’Alt Rendiment de Madrid, amb més de 40 anys d’experiència en l’atenció i tractament de l’esport d’alt nivell espanyol, es llancen una sèrie de recomanacions per a afrontar amb garanties el repte de suportar un esforç físic continuat que porta al límit a l’organisme humà i que, si no es realitza d’acord amb uns paràmetres saludables, pot acabar amb un episodi de mort sobtada.

Per al director del Centre de Medicina del *CAR de Madrid, Fernando Gutiérrez Ortega, qualsevol corredor que decidisca participar en proves de llarga distància deu, com a primer pas, sotmetre’s a un reconeixement mèdic previ. “Aquest estudi ha de constar d’una història clínica prèvia, amb antecedents familiars, per a conèixer si pot existir alguna dolència cardiovascular. A més, és important, incloure un estudi *electrocardiográfico per a evidenciar si existeix algun problema d’índole cardíac i descartar així qualsevol patologia greu”, assegura.

Una vegada descartades dolències invalidants per a aquesta exigent activitat física, és convenient comptar amb un material adequat per a l’exercici que es va a realitzar. “En la carrera l’element més important són les sabatilles”, destaca el doctor especialista en Medicina Esportiva; “ens protegeixen de l’impacte amb el sòl, i han de disposar a l’aparell locomotor de manera correcta per a no tenir problemes en turmells que després puguen repercutir en problemes de genolls o malucs.

“Si tenim el material adequat, tenint en compte que cada persona és diferent en funció del seu pes, talla, petjada plantar, etc. evitarem moltes lesions i la pràctica esportiva serà un exercici saludable”, afig.

La gasolina del corredor

L’alimentació i la hidratació exerceixen un paper determinant en la carrera. “Són la gasolina del corredor”, diu el doctor Gutiérrez. “L’alimentació no ha de ser molt específica per a un corredor popular. La ingesta d’hidrats de carboni hores abans de l’inici de la carrera és recomanable per a comptar amb el carburant que va a permetre mantenir l’esforç durant hores”.

“Fins fa poc es parlava que la hidratació havia de ser de dos o tres litres d’aigua al dia, com una norma general. Avui açò s’ha demostrat que açò no és així. La quantitat d’aigua ha de ser la que el cos demane. Quan es té set, cal beure”, rasa.

“S’han detectat problemes en carreres de llarga durada en les quals, per una hidratació excessiva, corredors han tingut problemes per excessiva sudoració, pèrdua d’electròlits o *hiponatremia. Circumstàncies poden desencadenar una anomalia cardíaca i una mort sobtada.”

Quant al consum de complements alimentosos, el criteri del director del Centre de Medicina del *CAR és contundent. “Molta gent es creu que és necessari estar prenent constantment vitamines, complements alimentosos, aminoàcids, etc. És innecessari, així de rotund”.

“No és recomanable per al corredor popular la ingesta de complements alimentosos. Només cal completar quan hi ha alguna cosa que falta. Si s’aporta a l’organisme una dieta adequada, en una persona sana que fa esport no va a faltar gens. Sí és veritat que esportistes d’alt nivell, en moments puntuals del seu cicle d’entrenament, poden requerir un suplement quan arriben al límit de les seues condicions físiques. Però són casos d’alta competició”, afig.

L’entrenament passiu

Tan important és entrenar ben com recuperar el cos per a poder assimilar la càrrega d’entrenament que s’ha realitzat. “En l’alta competició es denomina al descans com l’entrenament passiu. Si no es descansa bé, amb el temps es va acumulant un treball que no s’assimila i, al final, passa factura amb un *sobreentrenamiento que fa caure el rendiment esportiu i pot fer que el corredor arribe a emmalaltir”, alerta Fernando Gutiérrez.

Per a les persones que pateixen algun tipus de malaltia, “han de saber que la seua dolència ha d’estar mèdicament controlada”, recorda el doctor. “La pràctica esportiva en aquest tipus de població suposa moltes vegades un descens en els nivells de medicació, millora els paràmetres clínics i reporta una satisfacció personal, alguna cosa que també és convenient tenir en compte”.

Tenir consciència de fins a on es pot arribar

“Un altre error bastant freqüent – comenta el facultatiu, és posar-se metes no adequades a les condicions físiques pròpies. Cal ser conscients en tot moment de fins a on es pot arribar. Molts corredors cauen en l’equívoc de seguir models d’entrenament comuns i no personalitzats”, es lamenta.

Un dels objectius marcats com a prioritaris en l’agenda del president del Consell Superior d’Esports, José Ramón *Lete, és la lluita contra el sedentarisme. “Hem de fer arribar el missatge a la societat que cal abandonar els hàbits sedentaris, defensa Fernando Gutiérrez, per a qui el sedentarisme és, en l’actualitat, “l’epidèmia del segle XXI”. Però “l’activitat física sempre ha de realitzar-se d’acord amb una sèrie de paràmetres saludables”.

Diversos estudis analitzats pel Centre de Medicina de l’Esport del *CAR de Madrid demostren que els esportistes d’alt nivell gaudeixen d’una major longevitat i una millor qualitat de vida. “L’exemple doncs ho tenim en els nostres esportistes d’alt nivell. És una evidència”, sentencia el director del centre.

Recomanacions del Centre de Medicina de l’Esport del *CAR de Madrid

A tenir en compte per a una pràctica esportiva segura

– Has de conèixer el teu estat de salut amb un reconeixement mèdic previ
– Has de conèixer el teu estat de forma i les teues condicions físiques
– Has d’adaptar l’esport o l’activitat física que vages a realitzar a les teues condicions i al teu estat de
forma – Has d’estar degudament equipat conformement a l’esport o a l’activitat física triada.
– Has de conèixer i respectar les regles que regulen l’esport o l’activitat
– Has de conèixer les teues limitacions i símptomes d’alarma per a saber quan cal parar
– Has de tenir en compte les circumstàncies mediambientals a l’hora de planificar l’activitat
– Has d’abstenir-te de prendre qualsevol substància que millore artificialment el teu rendiment
– Has de tenir una alimentació i una hidratació concordes amb l’activitat que t’hages proposat.
– Has de respectar els períodes de descans diaris i després de les lesions i malalties

Si vas a afrontar un repte assegura’t

– De les condicions de la prova
– Que estàs físicament capacitat i preparat
– Que no tens un procés patològic que *contraindique la participació
– D’informar si eres diabètic, *asmático, al·lèrgic, …
– De no sobrepassar els teus límits fisiològics, vigila la teua freqüència cardíaca
– Que tens tot el material esportiu necessari en bon estat
– D’informar a familiars o a coneguts de la ruta per la qual va a transcórrer l’activitat
– Que estàs ben nodrit i hidratat
– D’haver descansat adequadament
– De no haver pres alcohol ni drogues

Símptomes d’alarma durant la pràctica esportiva

– Palpitacions
– Sudoració freda
– Marege
– Nàusees i vòmits
– Pèrdua de coneixement
– Convulsions
– Augmente excessiu de la temperatura corporal
– Opressió en el pit
– Sensació de falta d’aire
– Fatiga excessiva

Davant la presència d’alguns d’aquests símptomes has de consultar amb el metge

Noticies en Valencià Alacant, València i Castelló Notícies d'actualitat de la Comunitat Valenciana. Notícies, reportatges, vídeos i articles, agenda, festes, receptes de cuina en valencià

Deja un comentario

Leer entrada anterior
Compromís demana la restitució dels documents valencians de l’Arxiu de la Guerra als seus legítims titulars

La coalició torna a presentar la petició després de decaure les anteriors iniciatives   El senador territorial de Compromís, Carles

Cerrar