L’Estació del Nord de València, celebra avui 100 anys de servei als ciutadans

L’Estació del Nord de València, gestionada per Adif, celebra avui 100 anys de servei als ciutadans com la principal estació de ferrocarril de la ciutat des de la seua inauguració el 8 d’agost de 1917. Qualificada com a Monument Històric Artístic en 1961 i declarada en 1983 com Bé d’Interès Cultural (BIC), l’estació de València, obra de l’arquitecte Demetrio Ribes, constitueix un dels llocs més transitats de la ciutat, i també dels més fotografiats.
L’edifici acull l’exposició “Encontres en l’Estació. València-Nord, un espai de modernitat (1017-2017)”, que mostra fotografies i plànols de l’antiga i nova estació, l’estil de la qual s’adscriu al moviment modernista, dins del corrent denominat “Sezesión Vienesa”.
L’obra de Ribes no va ser la primera terminal que va haver-hi en la ciutat, ja que en les rodalies de l’actual se situava l’antiga Estació de Sant Francisco, cridada així per trobar-se en la Plaça de Sant Francisco, avui Plaza de l’Ajuntament de València.
L’antiga estació de Ferrocariles, que va ser construïda en 1851 pels enginyers James Beatty i Domingo Cardenal, va inaugurar el primer ferrocarril de la ciutat en 1852.
El projecte de construcció de l’actual estació va nàixer com la ‘Estació de Ferrocarrils de la Companyia del Nord’ i les obres es van iniciar el 2 d’agost de 1906, encara que posteriorment es van plantejar xicotetes modificacions fins que els inicis de l’obra en 1909.
El cost total de la nova estació va aconseguir la xifra de 9 milions de pessetes i el projecte va comptar amb 15.476 metres quadrats enfront dels escassos cinc mil de l’antiga, destacant l’edifici de viatgers amb la façana principal en el carrer de Xàtiva, que va costar menys de 2 milions i mitjà de les antigues pessetes.
Encara que l’adreça de l’obra es va adjudicar a l’arquitecte Ribes, nombrosos artistes van contribuir a la seua construcció com José Mogrell, que dissenye els panales de la façana; els germans Maumejean, que van interpretar el mosaic venecià o Muñoz Propietàries, que va crear la decoració ceràmica del cafè.
L’Estació del Nord va tenir una inauguració sòbria i marcada per les constants vagues i reclamacions que van retardar l’engegada dels seus serveis al 8 d’agost de 1907, a causa de l’acomiadament d’una trentena de treballadors de la Companyia del Nord.
Cinc dies després de la seua engegada, la Federació Nacional Ferroviària va proclamar la primera vaga general revolucionària d’Espanya, a la qual es van unir la CNT i UGT, per a exigir la readmissió dels treballadors acomiadats. Encara que aqueix dia l’atur a València va ser total, el comitè de vaga va ser detingut i empresonat el matí següent.
Malgrat tenir un inici difícil, l’Estació del Nord va acabar consolidant-se com la principal receptora i emissora de ferrocarrils de la ciutat i es va caracteritzar per un fort estil arquitectònic modernista, una al·legoria de l’horta valenciana.
Mosaics amb dones abillades amb el vestit típic valencià i garlandes de taronges i altres productes agrícoles decoren les seues façanes exteriors; mentre a l’interior, en la seua luxosa recepció, els mateixos mosaics donen la benvinguda a tots els viatges amb la frase ‘Bon Viatge” en tots els idiomes.
La façana principal en forma d’O tracta de compensar la seua accentuada horitzontalitat amb la disposició de tres cossos ressaltats, dos d’ells en els extrems formant torrasses, i el tercer en el centre, marcant l’accés principal.
En l’àtic de la torre central es pot observar una imatge corporativa representant al món sota un àguila que simbolitza la velocitat; mentre que a la façana li precedeix un gran pati descobert i tancat per un reixat d’estil vienés que separa l’estació del concorregut carrer on se situa.
Uns altres dels elements notables és la presència d’estels de cinc puntes, emblema de la Companyia de Ferrocarrils del Nord i la Sala que en el seu moment va estar dedicada a Cafeteria i que, després de molts anys tancada, ha tornat a ser reoberta amb el nom de Sala de Mosaics.
Amb motiu del centenari, al llarg del present exercici Adif ha programat un ampli repertori d’activitats commemoratives compost per concerts de música clàssica i tradicional valenciana, exposicions d’indumentària regional, mostres de fotografia i modelisme ferroviari o demostracions de ball, entre uns altres.

Noticies en Valencià Alacant, València i Castelló Notícies d'actualitat de la Comunitat Valenciana. Notícies, reportatges, vídeos i articles, agenda, festes, receptes de cuina en valencià

Deja un comentario

Leer entrada anterior
Igualtat abona 60 milions d’euros a entitats sense ànim de lucre per al manteniment de centres d’atenció a persones amb diversitat funcional

La Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives ha executat en els primers sis mesos de l'any el 65% del

Cerrar