Campaña de vigilància de la velocitat


La velocitat, ja siga excessiva (per sobre dels límits establits) o inadequada (dins dels límits però sense ajustar-se a les condicions de la via, el vehicle o el conductor) és un problema de seguretat vial en molts països segons estableixen l’Organització per a la Cooperació i Desenvolupament (OCDE) i la Conferència Europea de Ministres de Transport (*ECMT)

La velocitat excessiva o inadequada és un factor de risc fonamental que determina la major o menor incidència en la sinistralitat vial, la gravetat i el grau de lesió de les víctimes en cas d’accident. A més, en el cas d’accidents mortals, en un 20% d’ells la velocitat va ser un factor concurrent.
Gregorio Serrano, director general de trànsit ha indicat que “la vigilància que s’estableix sobre la velocitat obeeix a la necessitat que es complisquen els límits amb la finalitat d’evitar accidents i víctimes. Es tracta de conscienciar als conductors que a una velocitat moderada es corren menys riscos”.
En 2015 (últim any amb dades consolidades) més de 300 persones van morir en les carreteres en accidents en els quals la velocitat va ser un dels factors que va estar present.

Per aquest motiu i perquè conscienciar a la població perquè respecten els límits de velocitat establits és essencial per a reduir la sinistralitat, la Direcció general de trànsit comença avui una nova campanya de conscienciació i vigilància de la velocitat en carretera que es perllongarà fins al diumenge 23 d’abril.

Durant una setmana, els agents de l’Agrupació de Tràfic de la Guàrdia Civil duplicaran els controls per a vigilar que els conductors compleixen els límits establits en les carreteres, especialment en els més de 140.000 km. de vies convencionals que hi ha a Espanya, carreteres que presenten un major risc vial i que registren 8 de cada 10 morts.

Com sol ser habitual en aquest tipus de campanyes, la DGT convida als ajuntaments a sumar-se a la mateixa de manera que també en les vies urbanes es realitze aqueixa conscienciació i es controle la velocitat.

PER QUÈ ANAR CONTRA L’EVIDÈNCIA?
Segons s’arreplega en l’estudi “El perquè dels radars: efectivitat dels radars com a mesura de control de velocitat, del Grup de Recerca *Facthum.*lab de la Universitat de València “la velocitat excessiva redueix el temps de reacció, dificulta el control del vehicle i la rectificació de la trajectòria, augmenta l’agressivitat i l’estrès del conductor i altera el funcionament sensorial (disminuint el camp visual) i el fisiològic (augmentant el nivell de fatiga)”

A més, segons la Direcció general de Mobilitat i Transport de la Comissió Europea, la velocitat és un factor determinant en el 30% dels accidents mortals i l’excés de la mateixa augmenta tant el risc de patir accidents com la probabilitat de patir lesions de caràcter greu i fins i tot morir.

Aquesta mateixa situació es produeix també en el cas d’atropellaments a vianants, segons l’OMS a partir de 80km/h és pràcticament impossible que un vianant se salve en cas d’atropellament. A una velocitat de 30 km/h el risc de mort del vianant es redueix al 10%

VELOCITAT: UN FACTOR NO INTERIORITZAT
Malgrat l’evidència científica, els límits de velocitat establits per als diferents vehicles i vies segueixen sense respectar-se per la totalitat dels conductors.
En l’últim estudi de mesurament de la velocitat lliure realitzat per la DGT, els indicadors obtinguts descriuen que les vies convencionals limitades a 90 km/h són les carreteres on més s’incompleixen els límits de velocitat. 4 de cada 10 conductors circulen a velocitat superior a la permesa, un 25% superen la velocitat en més de 10 km i un 12% en més de 20 km/h. En el cas de les vies limitades a 100 km/h, el percentatge de vehicles que superen la velocitat establida és alguna cosa menor.

SISTEMES QUE AJUDEN
Els sistemes d’assistència a la conducció (*ADAS) permeten reduir el risc d’accident, evitant o mitigant les conseqüències del mateix. Segons l’estudi de la DGT “Informe i anàlisi sobre la influència dels sistemes d’ajuda a la conducció en la seguretat vial i la seua aplicació per a la classificació de vehicles” la implantació generalitzada d’aquests sistemes d’assistència en els vehicles nacionals reduiria la severitat dels accidents en un 57% i evitar una xifra de 51.000 sinistres i les seues conseqüències.

Molts dels *ADAS disponibles en el mercat s’han agrupat en funció de les diferents tipologies de sinistre (col·lisió, atropellament, eixida de via…) i molts d’ells redueixen automàticament la velocitat del vehicle si detecten risc de col·lisió com els *FCW (Alerta de col·lisió frontal); *AEBS (frenat automàtic d’emergència); *SLI (indicador de límit de velocitat) o *ACC (control de creuer adaptatiu)

Noticies en Valencià Alacant, València i Castelló Notícies d'actualitat de la Comunitat Valenciana. Notícies, reportatges, vídeos i articles, agenda, festes, receptes de cuina en valencià

Deja un comentario

Leer entrada anterior
Diputació ja coordina els treballs preventius en els municipis de la província per a combatre la proliferació de mosquits

El Govern Provincial està actualitzant el mapa de risc amb l'adhesió de noves localitats amb brots de mosquit tigre García:

Cerrar