El 61% dels conductors valencians reconeix que no per a mai quan sent somnolència al volant

Tots hem viscut alguna vegada la situació. Calor, rectes interminables, centenars de quilòmetres recorreguts i moltes ganes d’arribar a la nostra destinació. Els efectes no es fan esperar: parpelleig excessiu, forta relaxació, badalls i “becaines” cada vegada més freqüents. Estem davant un dels problemes més greus i comuns dels desplaçaments estiuencs, especialment en els viatges llargs: la somnolència al volant. I sembla que encara ens costa ser responsables davant aquesta situació tan comuna, potser per excés de confiança, ja que el 61% dels conductors valencians, per sobre de la mitjana nacional del 55%, admet que es resisteix i que força al màxim per a no detenir-se quan té son en els seus desplaçaments vacacionals.

A més, 1,5 milions d’automobilistes de la Comunitat Valenciana reconeixen que han patit somnolència al volant alguna vegada, dels quals 864.000 han tingut microsueños mentre conduïen (períodes molt breus de somni que es produeixen en moments d’extrem cansament). El resultat d’aquesta situació és alarmant: 367.200 conductors valencians afirmen haver tingut un accident per culpa d’haver-se quedat dormits al volant, dels quals, 325.000 van ser greus o molt greus.

Aquestes són algunes de les principals conclusions de l’estudi “Influencia de la somnolència en els accidents de trànsit a Espanya (2011-2015)”, realitzat per la Fundació Línia Directa en col·laboració amb FESVIAL (Fundació Espanyola per a la Seguretat Vial). L’informe, que analitza en profunditat 442.000 accidents registrats entre 2011 i 2015, es completa amb una enquesta realitzada a 1.700 conductors de tota la geografia nacional que arreplega la percepció dels espanyols sobre un problema que, cada any, posa en risc a milions d’automobilistes del nostre país.

No obstant açò, malgrat la gravetat del problema de la somnolència en la conducció, les campanyes de conscienciació de les Administracions semblen no ser molt efectives. De fet, al voltant d’1,3 milions de conductors valencians no segueixen les recomanacions de la DGT sobre descans, que aconsellen parar de 20 a 30 minuts cada 200 quilòmetres o cada 2 hores. A més, més d’un milió d’automobilistes d’aquesta comunitat no llig els prospectes dels medicaments per a assegurar-se que els seus efectes no van a posar en risc la seua seguretat al volant.

El més cridaner és que aquests comportaments no semblen ser producte del desconeixement o de la falta d’informació, ja que el 67% dels automobilistes a la Comunitat Valenciana, és a dir, l’equivalent a quasi 1,9 milions de conductors, creu que la somnolència pot ser igual o més perillosa que l’alcohol a l’hora de posar-se al volant.

Unes xifres alarmants: 800 morts en 5 anys

Una de les principals aportacions de l’estudi és que, per primera vegada, s’ha realitzat una estimació fundada del nombre d’accidents, morts i ferits greus causat per la somnolència en els últims 5 anys. Per a açò, i atès que la falta de somni no figura com una causa específica dels sinistres en els atestats policials, sinó que es troba generalment emmarcada en la distracció, la Fundació Línia Directa ha realitzat una estimació sobre la base de l’horari de l’accident, la tipologia, la presència de distracció i el nombre de vehicles implicats en el sinistre. Les xifres són alarmants: només en els últims 5 anys s’han produït 20.600 accidents i al voltant de 800 persones han perdut la vida com a conseqüència del somni al volant. A més, 3.300 persones haurien resultat ferides de gravetat i altres 24.000, ferides lleus.

Així mateix, aquests accidents són especialment greus. La presència de somnolència en la conducció duplicaria el risc de morir en cas d’accident, ja que mentre que només l’1,9% dels accidents convencionals acaba amb, almenys, una defunció, el percentatge es dispararia fins al 3,9% en el cas dels accidents causats per la somnolència. Una diferència que també afectaria a la lesivitat: mentre que en els accidents convencionals, el percentatge de lesionats greus seria de l’11,2%, en els accidents causats per la somnolenica el percentatge s’elevaria fins al 15,9%.

L’estimació duta a terme per la Fundació Línia Directa també ajuda a establir una radiografia molt definida d’aquests accidents. De fet, la majoria dels accidents per culpa del somni es produeixen en la matinada del dissabte al diumenge, en vacances (mes de juliol), per eixida de via i en carreteres interurbanes. A més, els vehicles no solen ser especialment antics (de 3 a 10 anys) i els sol conduir un home jove de 21 a 30 anys, encara que es dóna en totes les edats.

Mapa de l’accidentalitat per somnolència

La Fundació Línia Directa també ha volgut realitzar un mapa de l’accidentalitat per somnolència en la qual ha comparat els vehicles accidentats per aquesta causa amb el parc total automobilístic de cada CC.AA. Per a açò, ha dividit el nombre d’accidents causats per la somnolència en cada regió entre el volum del seu parc automobilístic, la qual cosa ajuda a establir un índex ponderat i comparable entre comunitats.

Segons el càlcul, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, i Balears encapçalen les regions amb més accidents imputats a la somnolència. Les raons de les dues primeres semblen clares: la monotonia, la baixa densitat de població i tenir importants autovies que condueixen a les principals destinacions turístiques. En el cas de Balears, la seua oferta d’oci nocturn, unida al fet de ser la comunitat amb més delictes per conducció sota la influència de les drogues i l’alcohol, la converteixen en una de les regions amb més problemes en l’àmbit de la somnolència al volant. En l’extrem oposat a aquestes comunitats es troben Murcia, Madrid i Navarra, amb taxes molt inferiors a la mitjana nacional, per sota de la qual també se situa la Comunitat Valenciana.

Què opinen els valencians sobre el risc de conduir amb somni?

En relació als canvis legislatius que implementarien per a evitar el risc que suposa la somnolència en la conducció, molts conductors valencians són partidaris de mesures que, sens dubte, serien objecte de polèmica. De fet, 1,5 milions de conductors a la Comunitat Valenciana (55,2%) advoquen per limitar la mobilitat de tots els vehicles en horari nocturn i altres 412.300 conductors (14,6%) prohibirien circular a la nit als vehicles pesats en qualsevol circumstància.

Per regions, també hi ha dades de gran interès. Mentre que els conductors catalans són els que més reconeixen no seguir les recomanacions de les autoritats de tràfic en matèria de descans en la conducció, els balears són els que menys lligen els prospectes dels medicaments per a saber si afecten negativament a la seguretat al volant. Quant a l’accidentalitat general, els automobilistes de la Comunitat Valenciana són els que admeten haver patit més accidents i els gallecs, els que més situacions de perill han patit.

Fitxa metodològica

Per a la realització de l’informe s’han tingut en compte els 442.000 accidents registrats per la DGT entre 2011 i 2015, dels quals s’han fitat 20.600 accidents per raons de tipologia: horari, presència de distracció, eixida de via, via interurbana Per a dibuixar el mapa d’accidentalitat per somnolència per Comunitats Autònomes, s’ha realitzat una estimació sobre la base de les bases de dades de la DGT (2011-2015) i el parc de vehicles de cada territori (DGT). Per la seua banda, per a l’elaboració del sondeig d’opinió s’ha realitzat una enquesta a 1.700 conductors majors de 18 anys amb permís de conduir i segur d’automòbil. L’enquesta llança un error mostral de +/- 2,4%.

Noticies en Valencià Alacant, València i Castelló Notícies d'actualitat de la Comunitat Valenciana. Notícies, reportatges, vídeos i articles, agenda, festes, receptes de cuina en valencià

Deja un comentario

Leer entrada anterior
El musical guanyador de l’I Concurs de Playbacks de JCF i la fallera major infantil de València 2017, destacats en l’acte del Dia del Faller de les festes de Dénia

El musical “Glòria a Cuba”, de la falla Plaza de Lepanto de Benetússer, arriba a Dénia. Aquest dimarts, a partir

Cerrar