El 22% dels automobilistes de la Comunitat reconeix haver comès delictes contra la seguretat vial

El 22% dels automobilistes de la Comunitat reconeix haver comès delictes contra la seguretat vial, tals com conduir sota la influència de l’alcohol o les drogues, circular sense permís o anar a més de 200 Km/h per una autopista.

Malgrat suposar el 35% del total dels delictes que es cometen a Espanya, encara existeix un gran desconeixement sobre aquests tipus penals. No en va, més d’1,1 milions de conductors valencians ignoren que poden anar a la presó per una qüestió relacionada amb la seguretat vial.

Des de 2008, s’han incoat quasi 900.000 procediments judicials sobre seguretat vial, dels quals 650.000 han acabat en condemna. En aquest sentit, la proporció de processos que acaben en sentència condemnatòria ha augmentat notablement en els últims anys, passant d’un 66% dels judicis en 2008 a un 85% en 2015.

La condemna més habitual és per conduir sota la influència de l’alcohol o les drogues amb un 60% dels casos, seguit de circular sense permís (27%), provocar un greu risc per a la circulació (7%) i negar-se a fer un test de drogues o alcohol (3,5%).

En l’actualitat, la població reclusa per aquests delictes ronda les 1.200 persones, sent la conducció sense permís (39%) i l’homicidi imprudent (22%) els casos més habituals d’ingrés en centres penitenciaris.

Les imprudències es paguen: aproximadament el 14% dels morts en accident de trànsit va morir per conductes delictives d’un altre conductor, la qual cosa suposa que al voltant de 2.400 persones han perdut la vida per aquestes pràctiques en els últims 8 anys.

Els valencians reclamen més tipificacions penals: per exemple, el 67% creu que portar als xiquets en el cotxe sense Sistema de Retenció Infantil hauria de ser delicte.
Calle *Laffón Soto de Sevilla, 29 de setembre de 2003, 22.15 hores de la nit. Amb el semàfor en roig, un potent BMW abandona el seu carril i envaeix el sentit contrari per a sortejar als vehicles que, pacientment, esperen a la llum verda. Alguns li increpen, però el conductor, un jove i famós ballador de flamenc, no s’immuta i accelera fins als 90 Km/h en una zona limitada a 40 Km/h.

En aquell mateix moment, Benjamí *Olalla, un mecànic sevillà de 35 anys, creuava correctament pel pas de vianants, @ajeno al que succeïa al voltant. L’impacte va ser brutal. El cos de Benjamí es va elevar a 4 metres d’altura, estavellant-se a continuació contra l’asfalt. El cotxe, lluny de detenir-se, va accelerar, perdent-se a gran velocitat en els carrers de la capital andalusa. La resta és de sobres conegut. És el relat del cas *Farruquito, un homicidi que va suposar un abans i un després en la repressió i el control de la delinqüència vial.

La condemna, que amb prou faenes li va suposar al ballador 14 mesos reals de presó, va causar una forta alarma social que va acabar provocant un gran canvi legislatiu en matèria de seguretat vial. 14 anys després d’aquest succés, els delictes contra la seguretat en el tràfic s’han convertit en els més habituals en els jutjats espanyols, ja que suposen el 35% del total de delictes que es cometen a Espanya. De fet, les xifres impressionen: des de 2008 s’han celebrat quasi 900.000 judicis sobre seguretat vial, dels quals 650.000 han acabat en condemna. En aquest sentit, la proporció de sentències condemnatòries també ha experimentat una gran evolució en els últims anys, passant del 66% registrat en 2008 al 85% en 2015.

Malgrat la gravetat de les dades, els valencians encara no s’han conscienciat prou, ja que prop de 612.000 *conductoresreconocen haver realitzat alguna vegada conductes delictives al volant, tals com conduir sota la influència de l’alcohol o les drogues, circular sense permís o anar a més de 200 Km/h per una autopista, entre unes altres. Probablement, perquè tampoc semblen conèixer la seua existència, ja que més d’1,1 milió de conductors de la Comunitat Valenciana ignoren que poden anar a la presó per una qüestió relacionada amb la seguretat vial i més d’1 milió no saben que conduir sota la influència de les drogues pot provocar l’ingrés a la presó.

Però més enllà del desconeixement, aquestes conductes comporten un problema molt més greu en la societat, ja que tenen una influència directa en les xifres de sinistralitat. De fet, es pot estimar que el 14% del total dels morts en accident de trànsit va morir per conductes delictives d’un altre conductor, la qual cosa suposa que s’estima en més de 2.400 les persones que han perdut la vida per aquestes pràctiques en els últims 8 anys.

Aquestes són algunes de les principals conclusions de l’estudie “Delictes i criminalitat vial a Espanya. Evolució de la delinqüència contra la seguretat vial (2012-2015)”, presentat avui per la Fundació Línia Directa i realitzat en col·laboració amb *FESVIAL (Fundació Espanyola per a la Seguretat Vial). L’informe, que analitza en profunditat més de 580.000 judicis per delictes contra la seguretat vial i al voltant de 450.000 condemnes imposades entre els anys 2012 i 2015, es completa amb una enquesta realitzada a 1.700 conductors de tota la geografia nacional que arreplega la percepció dels espanyols sobre aquests tipus penals.

Tipologia de condemnes i perfil del delinqüent vial

La Fundació Línia Directa també ha realitzat una radiografia dels delictes vials més habituals en el nostre país. En aquest sentit, malgrat les campanyes de conscienciació i l’esforç de les Administracions, la conducció sota la influència de l’alcohol o les drogues suposa més del 60% del total dels casos. Els segueixen tipus penals tan diferents com conduir sense carnet (27%), provocar un greu risc per a la conducció (7%) o negar-se a realitzar les proves d’alcoholèmia o de drogues (3,5%). Quant als ingressos efectius a la presó, la població reclusa per aquests delictes ronda en l’actualitat les 1.200 persones, sent la conducció sense carnet (39%) i l’homicidi imprudent (22%) els casos més habituals.

El perfil del delinqüent vial també llança dades cridaneres: mentre que els homes d’entre 18 i 24 anys són els que més reconeixen haver realitzat aquestes pràctiques, els homes d’entre 41 i 50 anys solen ser els més condemnats. A més, els potencials delictes per excés de velocitat, semblen ser molt més freqüents del que indiquen les condemnes, ja que, encara que 1,2 milions d’automobilistes reconeixen haver conduït alguna vegada a més de 200 quilòmetres per hora, les sentències per aquest comportament amb prou faenes suposen el 0,6% del total dels casos.

Els delictes vials a la Comunitat Valenciana

La Fundació Línia Directa ha realitzat un mapa de delictes vials en el qual compara la mitjana nacional de conductors condemnats amb la de cada comunitat. Per a açò, s’han enfrontat les sentències condemnatòries de cada regió al seu cens d’automobilistes, obtenint així indicadors comparables.

A Espanya, l’1,36% dels conductors ha sigut condemnat per un delicte contra la seguretat vial en els últims 4 anys. En aquest sentit, Balears, Murcia i Galícia són les regions que superen amb major folgança la mitjana espanyola. En el costat contrari es troben Cantàbria, Extremadura i Aragó, amb índexs molt inferiors a la mitjana espanyola.

A la Comunitat Valenciana, més de l’1,5% dels conductors ha sigut condemnat per delictes vials. En aquesta comunitat, les condemnes més habituals són per conduir sota la influència de les drogues i l’alcohol i per circular sense permís.

Per tipus de delicte, Catalunya resulta ser la Comunitat amb major proporció de condemnes per excés de velocitat i per negatives a realitzar proves d’alcoholèmia o de detecció de drogues. Per la seua banda, Balears lidera el *ránking en delictes per conducció sota la influència de l’alcohol i les drogues i Murcia, el de conducció sense carnet.

Què opinen els valencians sobre aquest tipus de delictes?

Sorprenentment, malgrat el seu alt grau de desconeixement, la immensa majoria dels valencians (92%) està a favor de mantenir les penes de presó en els delictes contra la seguretat vial i fins i tot un 11% aposta per endurir-les encara més. A més, molts ciutadans valencians reclamen tipificar més conductes com a delictes contra la seguretat en el tràfic: el 67% creu *quellevar als xiquets en el cotxe sense Sistema de Retenció Infantil hauria de ser delicte, el 51% inclouria en el Codi Penal manipular el mòbil mentre es condueix, un 44% conduir sense segur obligatori i un 28% no portar el cinturó de seguretat.

Així mateix, malgrat la labor de la Fiscalia i els jutges, la percepció dels valencians és que la justícia no és igual per a tots. De fet, el 83% creu que les sentències contra els conductors famosos són més blanes del que haurien d’i un 16% exigeix més duresa amb les *celebrities que amb la resta de ciutadans, sempre amb l’objectiu de potenciar l’exemplaritat en la societat.

Fitxa metodològica

Per a la realització de l’informe s’han analitzat 580.000 judicis per delictes contra la seguretat vial i al voltant de 450.000 condemnes penals, entre els anys 2012 i 2015. Per a dibuixar el mapa per Comunitats Autònomes, s’ha analitzat el nombre de sentències per volum i tipologia enfrontant-les al cens de conductors de cada territori. Per a l’elaboració del sondeig d’opinió s’ha realitzat una enquesta a 1.700 conductors majors de 18 anys amb permís de conduir i segur d’automòbil. L’enquesta llança un error mostral de +/- 2,38%.

Noticies en Valencià Alacant, València i Castelló Notícies d'actualitat de la Comunitat Valenciana. Notícies, reportatges, vídeos i articles, agenda, festes, receptes de cuina en valencià

Deja un comentario

Leer entrada anterior
Agricultura amplia el termini per a presentar les sol·licituds d’ajuda per a pràctiques d’agricultura ecològica

La Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural ha ampliat el termini per a presentar les sol·licituds d'ajuda

Cerrar